Vakantie in 'eigen land' - Reisverslag uit Same, Tanzania van Loes Claassen - WaarBenJij.nu Vakantie in 'eigen land' - Reisverslag uit Same, Tanzania van Loes Claassen - WaarBenJij.nu

Vakantie in 'eigen land'

Blijf op de hoogte en volg Loes

21 November 2017 | Tanzania, Same

Hallo!!!

Daar ben ik weer. Terug in Same, weer tijd om een verhaaltje te schrijven voor jullie.
Afgelopen 2,5 weken zijn voorbij gevlogen, maar tegelijk hebben we wel zoveel gedaan en gezien wat haast onmogelijk is in deze tijd.
Wat hebben we een gave vakantie gehad, wat heb ik Tanzania van weer een hele andere kant gezien. Wat was het fijn om mn zussen en nichtjes het mooie Tanzania te laten zien en samen met hen al het nieuws te zien. Heel fijn dat ze mijn plekje in Same te laten zien en ze kennis te laten maken met wat fijne collega's uit het ziekenhuis!
Van de ene topper zijn we naar een andere highlight gegaan. Absoluut (ook letterlijk) hoogtepunt was de hike naar de top van de Kilimanjaro.
Wat was het pittig, wat was het zwaar, wat was het mooi, wat was het nat en wat was het puur.
De eerste twee dagen hebben we alleen maar vanuit onze regenjassen onze schoenen gezien. Regen, regen, regen en dat twee dagen lang. Onze goeie schoenen en de regenkleding kunnen veel nattigheid aan, maar na dag twee was alles toch hartstikke nat en waren we tot op het bot toe koud. Maar wauw, toen tegen 17u het zonnetje scheen klaarde naast de lucht ook het humeur van ons allemaal aanzienlijk op! Wat een uitzicht (hadden we eerder nog niet kunnen zien), wat een gezelligheid, wat een fijne mensen! De volgende dagen wisselde af met regen en zon. Wat hebben we de schaarse zonnestralen gewaardeerd! Na de 4e dag gingen we op tijd naar bed, maar slapen zat er niet echt in. Iedereen was wat gespannen voor wat er die nacht komen gaat. Om 23u werden we wakker gemaakt en 24u middernacht waren we allemaal dik ingepakt en klaar voor DE klim. Polé polé, stapje voor stapje met een hoofdlamp als enig licht in de heldere nacht. Afzien, vloeken, zweten, proberen te concentreren op enkel je ademhaling wat op deze hoogte iets minder vanzelfsprekend gaat.. Het zonnetje wat na 6u klimmen op komt geeft weer een extra boots om door te gaan. Er leek geen eind aan te komen, maar na 7,5uur alleen maar klimmen, het ene stuk steiler dan het ander zijn we allemaal bij de Uhuru top gekomen, 5895m hoog, de hoogste berg van Afrika, de hoogste alleenstaande berg van de wereld. "Pain is temporary, Glory is forever"
Na 7,5 klimmen, 3 uur dalen, 1,5 uur slapen en weer 4 uur dalen waren we weer op het laatste kamp aangekomen. Trots op ons allemaal, genieten van de laatste heerlijke maaltijd en het laatste nachtje in de tent met uitzicht op De top die alweer zo ver weg leek. Voordat we aan onze laatste dag begonnen werden we nog aangenaam verrast door álle porters, de koks, Hassan en Jonathan die ons elke dag weer wakker maakte met een kopje thee in bed en onze gastheren waren en de gidsen die ons maar de top hebben gecoacht. Ze begonnen luidruchtig te zingen, het Kilimanjaro lied, allen even enthousiast en ritmisch. Wat een feest, wat een fijne mensen, wat een fijne sfeer In totaal waren er 27 Tanzanianen die ons (wij 5 en een ander stel) ieder met zijn eigen taak, hebben geholpen dit waar te maken!! Zonder hen was het niet gelukt.
We waren nog maar amper bijgekomen van de hike of we werden alweer opgehaald voor de 4daagse safari. Verschillende parken en o zo mooie beesten! Op een hele andere manier weer ook zó bijzonder! Soms vergat je bijna hoe bijzonder het is dat er kuddes met duizenden gnoes voorbij rennen, de zebras naast de auto staan te grazen en hoe mooi het uitgestrekte landschap is. Op 2 meter van een leeuw al wapperend met zijn haren in de wind, de welpen die bij de moeder liggen, struisvogels die indruk op elkaar proberen te maken, een lachende hyena snachts vlak langs de tent, tientallen badende nijlpaarden, indrukwekkend grote buffels, indrukwekkend lange giraffen, een luipaard die zijn prooi aan het eten is in de boom en hele families apen en parades olifanten. Op de neushoorn na hebben we de big5 allemaal gezien! Naast regelmatig autopech en een wat magere organisatie hebben we echt weer een paar heel bijzonder mooie dagen gehad!
Na de safari was het tijd om Same te laten zien. Fijn om mijn plekje te laten zien op de diocese. Ze een indruk van het ziekenhuis te geven. Ze de mooie plekjes van Same te laten zien, waar ik graag een biertje drink en kennis laten maken met wat mensen waar ik af en toe mee om ga hier.
Na Same zijn we door gegaan naar Zanzibar. Weer helemaal anders, 3 dagen zon, zee en strand. Biertje erbij en bij zonsondergang werd het druk op het strand met mannen die actief waren rondom het beachvolleybalveld, saltos aan het maken waren en weer wat andere mannen die fanatiek aan het voetballen waren. Al met al een aangenaam uitzicht, een prima sfeer ook om bij te komen van al het moois wat we samen hebben mogen zien en mogen mee maken :)!
Mijn zusjes en nichtjes zijn weer bijna thuis, ik ben ook weer fijn 'thuis'. Na weer terug te zijn vakantie in 'eigen land' begint het aftellen voor mij nu ook wel echt. Nog 3 kleine weken en dan ben ik me alweer aan het klaar maken om in Tilburgs te gaan werken. Met gemende gevoelens tel ik af. Natuurlijk mis ik thuis en de lieve mensen thuis, maar ooo wat ga ik het hier ook missen! De cultuur, de vriendelijke mensen en de zon, polé polé...
Morgen ga in weer naar het ziekenhuis. ik ga nog 3 weken genieten van al het moois hier! In die tussentijd horen jullie vast nog van me.

Heel veel liefs!

• 21 November 2017 - 17:34

Jos:

Tjonge Loeske toch.

Wat een prestatie van jullie. Afzien en genieten. Alleen voor de echte volhouders!
    Een prestatie waar je levenslang trots op kan terugkijken, ook voor ons als ouders. Geniet er in je uppie nog ff van. Wij kijken rijkhalzend uit naar de negende december.

Groeten vanuit de Beerzen Groet Pa

• 21 November 2017 - 18:48

Els:

Lieve Loes,

Het was een TOP reis! Ik ben nog zo aan het nagenieten van alle dingen samen mee hebben gemaakt. En ook zo erg blij dat we een stukje van 'jouw' Same en Tanzanie hebben mogen zien!!

Geniet van de laatste weken! En tot snel weer :) X

• 21 November 2017 - 19:41

Anneke:

Oh en ook Eneka is nog helemaal in de sferen. Wat was het een fantastische reis! En wat was er bijzonder, gaaf, mooi om jou te zien in je inmiddels zo vertrouwde omgeving. Waar je rondloopt alsof je dat al jaren doet.

Bedankt lieve Loes voor deze bijzondere fantastische reis. En geniet nog lekker van je laatste weekjes daar. (het is hier behoorlijk vies, nat en koud namelijk);)

Karrrrriiiiibbbuuu!!! :)

• 21 November 2017 - 20:50

Ellis:

Superleuk om te lezen Loes! Geniet nog van je dagen daar! En tot snel weer! Xx

• 24 November 2017 - 13:59

Tante Rian Brosens:

Loes wat een zware prachtige tocht die jullie gemaakt hebben,
    Succes je laatste weken .Groetjes uit Zundert

• 27 November 2017 - 06:49

çees:

Nog ffkes volhouden Loes. Zet 'm op en geniet van je laatste weken daar.

• 27 November 2017 - 15:37

Marjorie:

Geweldig Loes, petje af, want het is idd een pittige tocht. Geniet nog van je laatste weken.

• 27 November 2017 - 18:23

Tante Nel:

loes ik denk dat je een geweldige vacantie heb gehad met je zussen en nichtjes geniet nog een paar weken in tanzania tot ziens in nederland