Hola est! - Reisverslag uit Techiman, Ghana van Loes Claassen - WaarBenJij.nu Hola est! - Reisverslag uit Techiman, Ghana van Loes Claassen - WaarBenJij.nu

Hola est!

Door: Loes

Blijf op de hoogte en volg Loes

19 Januari 2009 | Ghana, Techiman

Hallooo!!

Weer een verhaaltje vanuit Ghana!

We hebben een erg rustig weekend gehad. We hadden nog niets geplant omdat we nog niet wisten wanneer we het ziekenhuis zouden zien. Zaterdagavond kwam de zuster die ons had ontvangen vertellen dat we maandagmorgen een rondleiding zouden krijgen.

Zondag hebben we lekker niets gedaan. Proberen uit te slapen, maar dat gaat nog niet zo goed. Dan weer te warm, dan weer wat koud. M’n eigen bedje ligt toch vele malen beter, maargoed we zullen het hier mee moeten doen komende 5 maanden :)!

Zondagavond zijn we uit eten geweest bij een hotel. Hier was het wat luxer. Wel fijn om te zien dat het zo ook kan. Het was op zich wel lekker, maar we moeten nog wel wennen aan het eten.

Vanmorgen om 8 uur zouden we ergens moeten zijn, maar we wisten niet goed waar. Agja, na wat vragen werden we voorgesteld aan Rita. Zij vertelde ons iets over het ziekenhuis voordat we een rondleiding kregen.

Het ziekenhuis bestaat uit verschillende gebouwen. Ze hebben een medische afdeling, spoedgevallen afdeling, OK afdeling van dhr. Wegdam, laboratorium, apotheek, wondenafdeling, kinderafdeling, bevallingsafdeling… en nog meer afdelingen maar dat is me even ontschoten.

Morgen begint het echte echte stage. We beginnen allebei voor een week op een andere afdeling. Hierna kunnen we kijken op een andere afdeling. Welke afdeling ons het meeste interesseert mogen we voor langere tijd blijven. Dat mogen we dus zelf weten, fijn! Ik wil alles wel een keer gezien hebben, dinsdag begin ik op de medische afdeling en Merle op de kinderafdeling. Dit omdat we dan ervaringen kunnen uitwisselen aan elkaar.

We werken in principe alleen vroege diensten, van maandag t/m donderdag. Vrijdag hebben we vrij, dan kunnen we voor school iets doen. De diensten zijn van 8uur tot half 2 / 2 uur. Niet verkeerd dus!

Het ziekenhuis van binnen is echt niet te vergelijken met Nederland. Het is heel oud en versleten. Hele oude bedden, met ongeveer 10 bedden op een kamer links voor de vrouwen en rechts hetzelfde alleen dan voor de mannen. Bij de patiënten is bijna altijd een familielid bij, als het er niet meerdere zijn.

We hebben een kleine rondleiding gehad van ongeveer 1,5 uur. Maar we hebben al erg veel gezien! Ongeveer als eerste liet ze ons de bevallingsafdeling zien. We hadden geluk, er stond een taxi voor de deur met een vrouw erin die moest gaan bevallen!! Ze gaf geen kik, maar aan haar gezicht kon je zien dat ze pijn had. Ze werd in een krakkemikkig rolstoeltje naar binnen gereden, we mochten er gewoon bijstaan, er werd niets aan haar gevraagd. Ze was helemaal alleen, haar man was er niet bij, niemand. Het vlies brak niet uit zichzelf, dat moest dus in het ziekenhuis gedaan worden. Ook moest ze ingeknipt worden, net alsof ’t niets was. Ook hierbij gaf de vrouw geen kik. Daarna werd al snel de baby geboren, Hola Est!(= de baby is geboren!). De vrouw was totaal emotieloos, zo raar om te zien! Het was een jongetje. Heel mooi en bijzonder dat we dit zo op onze eerste dag hebben mogen meemaken!!! Super om te zien!

Een paar weken geleden is er een erg groot ongeluk gebeurt in de buurt van Techiman. Een vrachtwagen met benzine was een huis binnen gereden. Hierdoor lekte de vrachtwagen, de omstanders gingen allemaal benzine halen bij de lekkende vrachtwagen. De vrachtwagen ontplofte en er waren heel veel slachtoffers. Op de kinderafdeling lagen een paar van deze slachtoffers. We zagen een kindje met brandwonden van haar rug tot aan haar knieën. Heel erg akelig om te zien!

De moeders van de kinderen op de afdeling hebben een lakse houding. Ze denken dat wij de was doen, maar dat mogen ze toch echt zelf doen, zij zijn niet ziek..

De emergency department was ook erg indrukwekkend. Eerder zagen we al een man, die maar amper op zijn benen kon staan. Toen wij bij de emergency department waren, werd deze man binnengebracht door een paar andere mannen. Het was echt heel akelig om te zien. Hij was meer dood dan levend leek wel. Hij werd daar op een bankje gelegd. Er kwam maar amper iemand kijken wat hij had. Op deze afdeling hebben ze veel bedden tekort. Ze hebben bankjes met een matrasje erop voor de patiënten. Ik vond het best moeilijk om te zien in welke staat deze man was. Hij begon te huilen en om hulp te roepen. Gelukkig dat we toen weer verder liepen, want ik voelde me echt ongemakkelijk. Ik had niet geweten wat ik voor deze man had kunnen doen.

Veel leuke en minder leuke indrukken opgedaan in zo’n korte tijd. Ik heb zin om morgen te beginnen op de medical afdeling. Al weet ik niet zo goed wat ik allemaal kan verwachten.

Verder vermaken we ons wel met een filmpje, een spelletje of met een boek. Overdag is het erg warm, te warm om relax in de zon te zitten. Een half uurtje en dan maar weer lekker in de schaduw. Verkleuren gaat dus ook niet zo snel.

Er staan volgens mij verschillende moskees in de buurt die ons blij proberen te maken met hun gezang. Zondagmorgen werden we ook gewekt door een andere kerk waar mensen heel hard en vals aan het zingen waren, t klonk dan wel gezellig. Een wekker is dus eigenlijk overbodig hier.

Onze buurman (?) heeft ook al kennis gemaakt. We vroegen aan hem wie daar zondag zo hard aan het zingen waren, het was een soort kerk? Hij wil ons wel een keer meenemen, we zullen zien… Gister wou hij onze fiets lenen en voordat we het wisten had ie m al bij. Vanmorgen hadden we hem nog steeds niet terug en we konden hem niet bereiken op zijn nummer. Ojeee, stel dozen dat we zijn, we geloven ook alles;). Maar net kwam ie nog langs om te zeggen dat hij ging werken en straks de fiets terug zal brengen…

Oja, en onze vriend spiderman heeft ons al verlaten!

Internet is echt heel sloom. heb een uur zitten wachten voordat ik iets kon openen (in tussen 3 verschillende computers gehad). We zullen op een rustiger tijdstip terug komen om er proberen foto’s op te zetten, want ik wil jullie natuurlijk wel ons huisje etc. laten zien!

xxxx

  • 19 Januari 2009 - 16:19

    Malou:

    Waaauw Loes!
    Erg leuk zoals je alles beschrijft:D!! Ik beleef het bijna zelf ;)! Wel fijn dat jullie zelf mogen kiezen welke afdelingen jullie zien! Het klinkt allemaal erg indrukwekkend, en zou graag ook daar eens een kijkje willen nemen.. maar dat gaat helaas niet :( ;). Ik zal het dus moeten doen met jou verhalen en foto's!
    Gisteren was er hier in NL nog een tv programma over meisjes in Ghana, meisjes van 13 die al zwanger zijn.. Die zul je in het ziekenhuis bij jou ook wel zien! Ik kijk alweer uit naar je volgende verhaaltje!!

    Dikke kus
    Malou

    p.s: Ik hou je op de hoogte van alle shocking gebeurtenissen hier hoor.. alleen er is nog niet veel shockings gebeurd ;)!

  • 19 Januari 2009 - 16:28

    Hanneke Van Spreuwel:

    wouw loes wat een indrukken en verhalen van jullie, geweldig. Het gaat jullie vast lukken om er een geweldige tijd van te maken.
    Morgen heel veel succes op je nieuwe afdeling. groetjes

  • 19 Januari 2009 - 16:45

    Els:

    loess!
    klinkt echt heel gaaf, al die afdelingen. en helemaal tof dat je zelf mag kiezen waar je aan de slag mag.
    veeeel succes morgen met je 1st day!
    xxx

  • 19 Januari 2009 - 16:49

    Janine.:

    Wat een verhalen daar op die afdeling joh!! Indrukwekkend ja!
    Haha, noemen ze dat nu een gospel koor?;)

    Succes morgen als zusterke!
    Xx.

  • 19 Januari 2009 - 17:36

    Goeleke:

    Hey Loes
    Wat een verhaal, en dat al zo snel op je eerste kennismaking in het ziekenhuis. Het is wel erg leuk zoals je het allemaal verteld en klinkt vooral erg indrukwekkend, ik kan me er wel iets bij voorstellen, maar weet natuurlijk niet hoe het echt is. Wat voor jullie wel fijn is, denk ik dat je zelf mag kiezen welke afdelingen je allemaal wil zien. Je hebt vandaag ook bijna het uiterste meegemaakt, een bevalling en een man die meer dood dan levend leek.
    Nou Loes erg veel succes deze week met je eerste dagen! Ben benieuwd naar je volgende verhaal!

    Liefs xx Goeleke

  • 19 Januari 2009 - 17:43

    Je Mam:

    Volgend wekend naar de kerk, je droomde toch van een gospelgezang in een Afrikaanse kerk?
    Veel succes zuster Loes, nu gaat het echt beginnen! Groetjes je mam

  • 19 Januari 2009 - 20:53

    Pa:

    Da`s pas avontuur. Geweldig Loes. Wat zul jij in korte tijd veel leren. Succes.

    Groet Pa

  • 19 Januari 2009 - 20:59

    Jelske:

    wow loes! op je eerste dag al een bevalling, na mijn mening het meest magische van het leven...ik ben echt jaloers op je! wat een belevingen allemaal...
    is die kerk en gospel kerk?? dat zou wel echt supergaaf zijn!!

    oooh happy day!!! ik zou zeker een kijkje gaan nemen als ik jou was...

    ik ben blij dat je zoveel van je laat horen, dan hoeven wij ons niet zo'n zorgen te maken!

    heel veel succes met je stage, en hopelijk mag je nog veel meer magische momenten meemaken!
    xxx

  • 19 Januari 2009 - 21:40

    Karin Dekkers:

    Haha gaaf zeg! Ik zie jullie al meeswingen en klappen met zon zwart gospelkoor! (teveel films gezien;)) Super leuk! Leuk dat je zoveel schrijft en inderdaad levendig verhaaltje, ik zit er middenin, spannend! Meer meer meer!! :)
    x Karin

  • 19 Januari 2009 - 22:39

    Renee:

    I follow you on the foot ;)...wat spannig wat spannig..can´t wait tot the ´H´ stories!!
    x je vaste volger

  • 20 Januari 2009 - 08:32

    Joost:

    't zijn wel indrukwekkende verhalen zeg!! Veel plezier! en ik houd je site in de gaten!!

    Gr Gr Broer

  • 20 Januari 2009 - 16:33

    Malou:

    Heeey!
    Jullie hebben al heel wat gezien in de korte tijd dat jullie daar zijn. Heel indrukwekkend lijkt me! Echt fijn dat je zelf een afdeling mag kiezen om langer te blijven. Ik ben benieuwd naar de foto's!! Maar het probleem van langzaam internet kennen we hier ook ;)

    Succes en heel veel plezier verder!!

    Groetjes uit Zuid-Afrika!

    Liefs, Malou

  • 20 Januari 2009 - 17:49

    Klein Broertje:

    Alsof ik er zelf bijsta, zo goed beschrijf je het, thuis ben je ook het gesprek van de dag, gaat het praten met die mensen daar goed?
    en spreken ze (zoals die buurman) je zomaar aan?
    nog meer shocks gehad?

  • 21 Januari 2009 - 16:04

    Annee:

    Heey Loes!

    woohh! wat een shocking verhaal zeg! jij hebt al vanalles gezien en meegemaakt daar zeg!
    is wel heftig denk ik..??!!Ik ben erg benieuwd naar je verblijf, hoe dat er allemaal uitziet!
    Internet zal wel erg traag zijn daar ja!
    fijn dat we zoveel van je horen!dan kunnen we je gelukkig goed in de gaten houden;)

    Houd je oren en ogen goed z'n werk doen, en geniet er met volle tuigen van! tot je volgende verhaaltje!!

    XX

  • 21 Januari 2009 - 17:48

    Marloes:

    oohhh allemaal bruine kindjes en baby's daar.. Ik ben jaloers!! ;)

    Hopelijk is je fiets al terug haha..

    is het daar ook zo'n hectiek als in de rest van de wereld omdat obama nu president is geworden??

    Kus

  • 22 Januari 2009 - 12:25

    Renske:

    Hey Loes! Ons ma vertelde dat jij nu in Ghana zat dus ben meteen even gaan kijken! Echt leuk om je verhalen te lezen! Komen alle herinneringen weer naar boven :)! Geniet ervan daar, voor je het weet zijn die 5,5 maand om! Groetjes Renske

  • 22 Januari 2009 - 18:59

    Linda V. Tilburg:

    Loeeessss!!! Wat een indrukken hé. Raar om zo in een keer te leven.
    Hier in Nederland is het buiten zomaar somber, maar verder geniet ik van alles nu :) En het Schiphol moment was echt zenuwslopend haha maar wel superleuk!!!

    Voor de foto's op de site te plaatsen. Kun je easy upload gebruiken. Dat staat op de site als je foto's wilt plaatsen. Is een super makkelijk programma wat je snel kunt downloaden. En dan kun je echt veel foto's er snel opzetten. Anders duurt het echt veeels te lang!!
    Of had je easy upload al ontdekt???

    Succes nog met alles!!

    xxxxx Linda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Loes

8 jaar geleden ging ik met Merle, in het kader van onze studie HBO-Verpleegkunde, stage lopen in Ghana. Nu inmiddels 8 jaar later, werk ik alweer bijna 7 jaar als gediplomeerd verpleegkundige in het ETZ TweeSteden. De droom om nog een keer als verpleegkundige in het buitenland, Afrika, te werken is altijd gebleven. En omdat ik een hekel heb aan 'Had ik maar...' ga ik ook deze droom nu werkelijk maken. Hé ho, let's goooo!

Actief sinds 13 Dec. 2006
Verslag gelezen: 149
Totaal aantal bezoekers 66695

Voorgaande reizen:

18 September 2017 - 09 December 2017

Tanzania

13 Januari 2009 - 25 Juni 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: