Heerlijk, zo rustig op de afdeling!! - Reisverslag uit Techiman, Ghana van Loes Claassen - WaarBenJij.nu Heerlijk, zo rustig op de afdeling!! - Reisverslag uit Techiman, Ghana van Loes Claassen - WaarBenJij.nu

Heerlijk, zo rustig op de afdeling!!

Door: Loes

Blijf op de hoogte en volg Loes

30 Maart 2009 | Ghana, Techiman

Heee!
Even een kort verhaaltje vanuit Ghana. Heb eigenlijk niet zo gek veel meegemaakt wat ik jullie zou kunnen vertellen. Vooral vergeleken met vorige week natuurlijk;). Bedankt voor al jullie berichtjes, las dat jullie ook konden lachen om de apen haha! De foto’s staan (als het goed is) bij het vorig verhaaltje. Zeker de moeite waard om ze te bekijken, al zeg ik het zelf!
We hebben afgelopen weekend een rustig 'studie'weekendje gedaan. Nou, ik kan jullie vertellen. Zoiets bevalt me echt niet! Haha, als we dan al 3 dagen thuis zitten, poging iets voor school te doen, wordt het zondag toch wel echt saai en kan dan ook niet meer serieus aan school werken. Dan maar weer een boekje uitlezen;). Agja, volgende keer tijdens een studieweekendje maar een halfdagtripje of iets dergelijks inplannen.
Gistermorgen werden we wakker van de regen, waar we hier ‘s morgens nog nooit wakker van zijn geworden. De eerste keer dat het hier ‘s morgens regende! Het regenseizoen dreigt er toch echt aan te komen. ‘s Avonds of ‘s nachts een bui(tje) heb ik geen problemen mee, maar ‘s morgens.. Heel de dag was het nog een beetje druilerig weer, waar ik echt een Nederland gevoel bij kreeg. Mn humeur werd er niet bepaald beter op;), laat die regen nog maar 3 maanden wachten!
Door het regenseizoen groeit het gras en alles hier wel hard. Ook dat geeft een beetje Nederland gevoel, een lente gevoel! Laatst vertelde ze ons, dat door het regenseizoen er veel slangen zitten. Wij dachten dat we die alleen maar in de bush-bush tegen konden komen, maar dat schijnt niet zo te zijn. Aaah!!
Het was deze week weer erg rustig op de afdeling, wat erg fijn was!! Afgelopen weken leek alles wel om het leerproces van de eerstejaars studenten te draaien en kreeg ik een beetje het idee dat wij maar op de achtergrond werden geplaats. Niet zo leuk natuurlijk. Er zijn nu nog steeds wat studenten aanwezig, maar dat waren er vermorgen naast ons nog maar 3. Ze hadden en namen vanmorgen, door de heerlijke rust, meer de tijd om ons echt iets te leren!
Er ligt al vanaf dat we hier zijn een jongetje, geestelijk gehandicapt, op de afdeling zonder ouders of enige relaties. Iemand vond hem langs de weg, zag dat hij een geinfecteerde wond had en bracht hem naar het ziekenhuis. Ze weten helemaal niets van het jongetje, geen naam, geen leeftijd, helemaal niets! Omdat het jongetje geen familie meer heeft, betaalde het ziekenhuis zijn behandeling. Een paar weken terug werd hij ontslagen uit het ziekenhuis, ik weet niet precies wie voor hem vanaf toen zorgde, maar hij was steeds nog rond het ziekenhuis te vinden.
Vandaag is een van de verpleegkundige met hem naar Nkronza gegaan, daar is hij naar een weeshuis voor gehandicapte kinderen gebracht. Of in ieder geval, dat begreep ik eruit. We weten dat in Nkronza een huis is voor geestelijk gehandicapte kinderen van een Nederlandse arts is, we denken dat hij daar nu zit. Een tripje naar dat project, het hand-in-hand project, stond al op ons programma, maar dat maakt het nu alleen maar leuker natuurlijk!
Naast de studenten die afgelopen week zijn vertrokken, vertrekken er deze week ook een paar artsen. Die lopen hier hun co-schappen en gaan, nadat ze hier vier maanden hebben gewerkt, straks naar een ander ziekenhuis. Vind dat wel jammer, vond het elke morgen tijdens de doktersronde (als het een beetje normaal druk was) wel gezellig met die dokters;). Ben benieuwd welke dokters er voor in de plaats komen.
Afgelopen week heeft een van de doktoren ons uitgenodigd bij haar huis, ze had toen gekookt voor ons. Nog lekker ook!
Wat zal het allemaal anders zijn volgende week;), heerlijk die rust!
Over 2 weken zijn onze pap, mam, broers en zussen eindelijk goed en wel in het mooie Ghana. We hebben al een mooi druk programma voor ze uitgestippelt.
Als we ze weer in het vliegtuig op naar Nederland hebben gezet, plakken wij er nog een weekje vakantie achteraan om het zuiden te zien. 3 weken vakantie dus, iets waar ik erg naar uit kijk!!!
Volgend weekend willen we weer naar Kumasi gaan, misschien dat we een nachtje blijven slapen. Er schijnt daar in een clubje elke vrijdagavond ladiesnight te zijn. Wie weet kunnen we nog een avondje stappen meepikken;), want de gezellige avondjes in de kroeg samen met mn vriendinnetjes mis ik af en toe toch wel hoor!! Ag, die ge halen we over 3 maanden maar wel weer in..
Byebyeeeeee xx
oooo, nu bij jullie de tijd is verzet en bij ons niet, is het twee uur tijdverschil. Jullie leven voor ons, 2 uur in de toekomst;)..

• 30 Maart 2009 - 17:34

Loes:

ho, zie dat wat foto's bij het vorig verhaaltje staan en ook bij dit verhaaltje...

• 30 Maart 2009 - 17:46

Reinou:

Mooi filmpje van die olifanten!

• 30 Maart 2009 - 18:01

Joost:

Heb er zin in!! Echt gaaf hoor zusje, heb de planning gezien... Gaat goed komen!!! Ben reuze benieuwd naar al je verhalen e.d.

Als ik je verhalen lees, en de foto's zie is het allemaal nog wel wat onwerkelijk dat we daar met de pasen ook zitten...

Groeten Joost!!

• 30 Maart 2009 - 20:05

Maaike:

Winkkk een glimlach van links naar rechts! Loes op safari, ziet er goed uit!
    Tot snel! :D X

• 31 Maart 2009 - 12:37

Tante See:

Hé Loes,

Die foto's.... het lijkt onwerkelijk dat jij dat zo dichtbij zag!Olifanten in bad en niet in de dierentuin. Het is te hopen dat na de aap, niet ook nog een slang bij jullie te gast wil zijn. Hier zijn de regenbuien weer over en de zon schijnt aan een blauwe hemel het voorjaar in, heerlijk. En wat verschrikkelijk, zo'n jongetje dat langs de weg gedropt ligt, goed voor een ieder om er wat dan ook mee te doen, jullie zullen ook wel benieuwd zijn hoe het kind terecht is gekomen. Dus over twee weken vakantie......, hi hi was die nog niet begonnen dan? Allez, veul plezier hè en geniet ervan.

• 31 Maart 2009 - 16:08

Tom Van Ham:

Ha Loes,

Goed om te lezen dat het allemaal goed met je gaat. Mooi de foto`s met de olifanten, maar ik wacht nog op de foto dat je bij die olifant achter zijn oren zit. Geniet lekker van je vakantie met de hele familie, en verder nog heel veel succes daar in Ghana.
    Tom.

• 31 Maart 2009 - 19:14

Je Mam:

Loes we gaan
    geeeeeeen regenjassen dragen hoor!!!!!!!! We willen de zon zien, en de slangen bekijken we wel in de dierentuin.

• 31 Maart 2009 - 20:48

Lian :

Ha loes en merle! Jullie genieten zeker wel daar in Ghana dat lees ik wel! En ja die 'studie'weekendjes daar doen wij hier in Suriname ook niet echt aan haha ;-) Er is altijd wel iets leukers te zien of te doen haha!! Mooi die olifanten en het verhaal van die aap, lachen! In je verhalen lees ik soms wel kenbare dingen; wondzorg is hier ook niet bepaald steriel en ook zijn er hier erg veel studenten! Ook gebruiken ze rare technieken en methodes, maar dat is bij jullie toch nog wel wat primitiever! Wij denken regelmatig onze studiegenootjes die in Nederland stagelopen en avonden/nachten/weekenden moeten werken...Wat hebben wij het toch goed met onze 4 daagjes stage en een heerlijk relaxt land! Geniet er samen nog van!! Ohja en in het regenseizoen tot je knieen in het water is ook wel leuk om een keer meegemaakt te hebben ;-)...en de slangen gaan dan komen hoor! Zelfs hier! Liefs x

• 01 April 2009 - 14:34

Margje:

Ha Loes

Zo te lezen heb je het nog steeds wel naar je zin in Ghana. Ik heb net heel hard zitten lachen om je aap verhaal. Geniet ervan als jullie pap en mam er zijn. Dit zal wel een hele bijzondere ervaring worden voor de familie Claassen.

Groetjes Margje

• 03 April 2009 - 19:47

Jose Peeters:

Hallo Loes
    Je zult mij wel niet kennen, maar ik ben een nichtje van je mam. Ik sprak vandaag je opa en oma op meerlse dreef, en die vertelde vol trots dat jij in africa was. Ik ben meteen je site gaan zoeken. Heel leuk om je te volgen. Heel veel succes met je stage daar en geniet samen met je familie als die er zijn.Geniet van alles!!! Groetjes van jose verstegen

• 03 April 2009 - 21:57

Tante Nel:

hallo loes, ik lees dat je een rustig weekeind hebt gehad daar zal wel snel verandering in komen als jouw familie op bezoek komt, geniet van je vakantie samen met je familie.groetjes tante nel

• 05 April 2009 - 11:20

Rina Tax:

Hallo Loes,

Ik zal me even voorstellen, ik ben een nichtje van je moeder.
    Gisteravond op een feestje van een oom en tante van ons hebben we onze ervaringen uitgewisseld over onze dochters en buitenland stages. Ik vind het ontzettend knap van je om je voor deze mensen in te zetten. Leuk verhaal op je site en een mooie natuur zo te zien. Jouw ouders komen binnenkort naar je en wij gaan ook naar onze dochter in Sydney. Als wij dan weer terug zijn, hebben je moeder en ik weer genoeg 'stof'om over te praten.
    Veel succes en plezier in Ghana.

• 05 April 2009 - 18:18

Annie Oprins:

Loes
    het is mooi om te lezen en wat foto's te zien jullie maken van alles mee maar leren er ook veel van fijn dat jullie met pasen met het hele gezin bij elkaar zijn geniet er van. groetjes Annie Gerrit Oprins

• 06 April 2009 - 07:35

Jelske:

wij missen jou ook met t stappen loes!!!

• 06 April 2009 - 08:01

Jet:

wij missen de avondjes stappen met jou ook hoor Loes!!

• 07 April 2009 - 14:05

Pascal:

Beste Dutchie,
    Ben jij op dit moment druk met je stage, vrijwilligerswerk en toe aan ontspanning dichtbij de zee?
    Dan is Dutchie Goes Ghana de ideale oplossing. Wij zijn een jong stel dat een klein Guesthouse hebben dichtbij Krokrobite.

Op dit moment beschikken wij over twee ruime kamers ieder met eigen badkamer, eventuel met maaltijden. Tevens kunnen wij jullie assisteren bij velen bezienswaardigheden.

Stuur gerust een mailtje naar ons Dutchiegoesghana@gmail.com

Groetjes Pascal en Rhoda