Groeten uit de Rimboe! - Reisverslag uit Techiman, Ghana van Loes Claassen - WaarBenJij.nu Groeten uit de Rimboe! - Reisverslag uit Techiman, Ghana van Loes Claassen - WaarBenJij.nu

Groeten uit de Rimboe!

Door: Loes

Blijf op de hoogte en volg Loes

19 Februari 2009 | Ghana, Techiman

Vorige keer dat ik een verhaaltje schreef vertelde ik dat we nog geen weekendplannen hadden. We zijn er ondertussen achter dat een weekend thuis zitten toch wel snel gaat vervelend, dus zijn we toen we van het internetcafé thuis kwamen maar meteen in de gids gaan zoeken wat er in de omgeving van Techiman nog meer te beleven is. We konden niet kiezen uit de grotten of rotsen, dus besloten we het allebei maar te doen.
Zaterdag zijn we naar de Tano Sacred Groves geweest. Mooie grote rotsen in het dorpje Tanoboase. Na een kwartiertje lopen van het dorpje waren we bij de rotsen en kregen de geschiedenis ervan te horen. Vervolgens gingen we de rotsen beklimmen en in de felle zon was dat nog een hele klim! Maar super mooi uitzicht hadden we daar! Stonden we helemaal boven op de rotsen, konden kilometers ver kijken en helemaal niemand of iets te bekennen. Alleen maar heel veel natuur en in de verte (gelukkig) heel veel vleermuizen.
’s Avonds omdat het toch Valentijnsdag was, uit eten geweest in Techiman. Nou, ik weet niet of het aan het restaurantje lag, maar we moesten uit nood maar spaghetti pakken. Ze hadden geen soep, ze hadden geen vlees, ze hadden ons wel 3 keer teleur moeten stellen… weten we dat ook weer voor de volgende keer, dat we eerst moeten vragen wat ze wel en wat ze niet hebben. Zelfs een toetje, waar we ons dan maar op verheugd hadden, hadden ze niet meer.
Zondag waren we eigenlijk erg lam, maar ons toch maar moed ingesproken. Dus opgefrist in ons korte broekie en met zonnebril op gingen we op zoek naar een taxi die ons naar de Bano Bat Coves kon brengen. Een hele mooie taxi gevonden, geen ster en scheur in de ruit, alle deuren die nog gewoon open konden, zelfs werkende centrale deurvergrendeling, (alle twee de spiegels nog), kortom, een voor Ghaneese begrippen hele luxe taxi! Na in het dorpje een fles Schnaps te hebben gekocht, een bezoekje aan de Cheef te hebben gebracht (die helaas niet aanwezig was), en de guides hebben opgehaald konden we naar de Coves. De weg naar Boayem (dorpje) was niet verhard en slecht, de weg naar de Coves was nog vele malen slechter! En aangezien het de nacht ervoor lekker hard had geregend, werden de wegen daar niet veel beter op. De taxichauffeur zag je gaande weg steeds zuurder kijken. En terecht, we zaten geregeld te ‘oe’-e ‘ai’-e in de taxi. Tot op een gegeven moment de weg zo slecht was dat we met z’n alle uit moesten stappen om eerst de weg te verbouwen. Hier lagen toevallig wat keien, die de sterke mannen eerst moesten verleggen voordat de taxi daar door kon. Weer wat ‘oe’ en ‘ai’ geluidjes later konden we instappen. Wat voelde we ons schuldig dat we hier heen wilde, germ de taxichauffeur! Zien we eens een taxi die nog in goede staat is, die in Nederland ook door de keuring zou kunnen… die weg zal hij denk ik geen tweede keer nemen!
Eenmaal in een dorpje verderop, kon de wandeling beginnen. Gelukkig achteraf dat de zon niet scheen en we onze mooie zonnebrillen toch maar in de tas konden laten, want wat was dat een tocht! M’n conditie werd wel even op de proef gesteld, daar had ik in Nederland nog wel wat meer aan mogen doen;). We waren al snel bij de eerste grot. Een mooie, maar kleine grot van zo’n ½ meter hoog. Voordat we bij de 2e (van de 3) grot kwamen duurde wel wat langer. Wat een natuur! Echt de Rimboe. Van die kleine paadjes, en als er geen paadje was, dan liepen we wel tussen de bananenbomen, over wat grote keien die er lagen of we moesten een stroompje oversteken. Echt super mooie natuur, het leek af en toe wel of we door de droomvlucht van de Efteling liepen (maar dan zonder trollen, elfjes en lichtjes)!
Grot 2 was wat groter, maar ook maar zo’n halve meter hoog. We moesten op onze hurken om er onderdoor te kunnen, even later konden we weer wel staan. Hier waren super veel vleermuizen te zien. Beetje enge beesten, gelukkig hebben we allebei de Rabiësvaccinaties gehad;). Na zo’n 2 uur lang durende wandeltocht, heel wat liters vocht minder en een hele pot pindakaas en Nutella verbrand te hebben, kwamen we bij de derde grot aan. Voordat we hier in gingen werd de fles Schnaps geopend. Traditiegetrouw werd er een zegje gedaan en wat schnaps over een steen gegooid, sonde;). Toen mochten we zelf een scheut nemen en daarna de grot in. Weer zo’n lage grot, met aan het einde weer heel veel vleermuizen. Maar dat was nog niet alles, we moesten door een gangetje van zo’n ½ hoog en nog smaller. So, nooit geweten dat ik me nog zo klein kon maken! Wat waren we vies! Nog meer vleermuizen in een grot. Gelukkig stond er een krakkemikkig trapje en hoefde we niet meer door dat tunneltje. Ofja gelukkig? Dachten we net de rimboe overleefd te hebben, moesten we nog tegen de wortels van een boom, die om een kei heen was gegroeid, zo’n 2 meter omhoog klauteren om vervolgens weer via de takken van die boom op een andere kei te klimmen. Na een paar keer hebben nagevraagd of ze geen grapje maakte, toch maar gaan klimmen. Oef, gelukkig hadden we toen wel echt alles gehad en konden we terug naar het dorpje, waar de taxi stond.
Voordat we naar huis gingen, konden we de taxi nog een keer aanduwen. We werden enthousiast uitgezwaaid door de kindjes uit het dorpje. Op naar Techiman, deze keer toch maar over een andere weg. We hadden een vermoeiend dagje achter de rug, net als de taxiauto... Sorry meneer de taxichauffeur!! Maar het was zeker de moeite waard!

Maandag is mijn echte stage begonnen. Op de chirurgie. Echt veel wonden heb ik nog niet mogen verzorgen, dat is nog veel meekijken. Ze hebben er ook niet echt een protocol voor en heb soms het idee dat ze maar wat doen. De medicatie is ook nog een hele kruiswoordpuzzel. Al die afkortingen en dat hanenpoten handschrift. Gaat veel anders dan in Nederland.
Wel hebben ze me veel de opnames en ontslagen laten doen. Niet dat ik dan veel in contact kom met de patiënten, dit is vooral heel veel papierwerk. Wat we in Nederland allemaal snel snel in de computer in zouden kunnen voeren, wordt hier allemaal nog ‘netjes’ met de hand gedaan. Gelukkig hebben ze veel geduld om me iets te leren, want dat is (door de taal) af en toe wel nodig;). Dit gaat gelukkig ook wel beetje bij beetje beter.
Ook fijn van deze afdeling vind ik dat veel patiënten Engels kunnen. Niet allemaal, maar de meeste dan toch wel. Dit was vaak op andere afdelingen niet zo, waardoor je dan nog minder contact hebt met de patiënten.

Verder gaat het hier zijn gangetje. We kunnen goed merken dat het regenseizoen er aan gaat komen. Het regent hier steeds vaker en de zon verdwijnt steeds vaker achter de wolken, helaas helaas! Ondanks de regen en de wolken blijft het nog wel benauwd en warm overdag, ´s avonds wil het wel wat meer afkoelen.

Morgen gaan we naar Bui National Park, tegen de grens van Ivoorkust. Een park waar ze heel veel nijlpaarden schijnen te hebben. Op safari dus:P! Een leuk vooruitzicht, net als jullie! Wij gaan met carnaval met ons verrekijkertje verkleed als toerist, hoe jullie?!
Heel veel plezier met carnaval, lekker 4/5 dagen feesten!!!

Groeeeeeetjes uit Ghanaa xxx

• 19 Februari 2009 - 15:02

Tante Nel:

hallo loes knap van je om in de grotten te wandelen met al die vleermuizen ik hadt een paar jaar geleden een vleermuis op mijn slaapkamer ik kreeg bij na een hart wip loes een fijn weekeind groetjes tante nel

• 19 Februari 2009 - 15:25

Matjeu:

hey
    alles goed daar?
    hier is het ook goed en els is thuis!!:d
    en het is hier carnaval ik doe ook mee met de optocht.
    en ist daar in de rimboe ook gezellig hier wel maar ook een beetje minder door jou!!!!
    de groeten van ons alle maal!!! groeten matjeu en de rest

• 19 Februari 2009 - 15:26

Matjeu:

eej zit jij nog wel eens op hyves?????
    da moest ik ff weten doeiXXXD

• 19 Februari 2009 - 15:44

Tante See:

Godsamme Loes, da's nog eens avonturen!! Hartstikke spannend lijkt me, zowel die klimpartijen in de bomen, als het plaveien van de weg voor die wel zeer luxe taxi, die je uiteindelijk toch ook moest aanduwen.... Mooi zoveel natuur om je heen.
    Ennuh...uit eten gaan....misschien toch nog zelf Ghanees koken en meenemen naar het restaurant? Fijn dat de afdeling chirurgie je goed bevalt. Succes daar en veel plezier op de komende safari.

• 19 Februari 2009 - 16:40

Karin Dekkers:

Leuk verhaaltje weer, en mooie fotos!!!:)
    x Karin

• 19 Februari 2009 - 16:56

Je Mam:

Foto's!!!Geweldig,je ziet er goed uit. En nu op safari,geniet ervan. Ik zou best wel willen ruilen.

• 19 Februari 2009 - 18:49

Anneriet:

Ha Loes
    Wat een mooi verhaal weer en leuk je weer eens te zien (op de foto)Wat beleef je daar toch veel Loes, dit vergeet je je hele leven niet meer, denk ik.Veel plezier samen als toerist morgen.
    Tot de volgende keer.

• 19 Februari 2009 - 19:08

Merle Van Spreuwel:

Kei gaaf wat jullie daar allemaal meemaken en doen, daar kan de Oostelbeerse carnaval echt niet tegen op.

Groetjes Hanneke van spreuwel

• 19 Februari 2009 - 21:03

Maaike:

SIS!! Eindelijk foto's! Had je die cd met de rest van je foto's al op de post gedaan?
    Ons vooruitzicht voor de komende dagen is zeer goed, maar kan zeker niet tippen aan die van jullie! Hou die verrekijker maar goed vast en vertel ons daarna alle details! Enjoy your weekend!! :D XX

• 20 Februari 2009 - 06:50

Joost:

Ha Zusje,

't is er wel mooi daar als ik die foto's allemaal moet geloven 't is da je er zelf een keer op staat, anders zou je zeggen dat je die gewoon gedownload hebt ;)
    Maar een weekend thuis zitten hebben we in NZ ook niet gedaan, 't is sund van de tijd als je dat doet.. Je moet overal kijken en kijken, en naar sterke verhalen luisteren van de lokale bevolking..
    Doe de nijlpaarden maar de groeten, ik ga hier in DP luisteren naar mensen die denken dat ze ook een grote bek hebben ;)

Veel plezier! Dan doen wij dat hier ook!!

• 20 Februari 2009 - 08:59

Janine.:

Je hebt foto's!! Leukkkkk... En die kindjes, te mooi he!
    klinkt erg apart en leuk joh, je bezoekje bij de vleermuize! & claustrofobisch niet te vergeten! & dan je volgende toffe trip naar de nijlpaarden... Ik begin steeds jaloerser te worden;).... Geniet ervan Meis!!!
    Liefss.

• 20 Februari 2009 - 13:16

Els:

loeps!
    echt dapper met die vleermuizen! brr ze zullen allemaal eens rond gaan vliegen als je daar bent..
    hoeveel hippo's heb je uiteindelijk gespot?
    xx

• 25 Februari 2009 - 13:49

Goeleke:

Leuk verhaal weer Loes. Carnaval zit er weer op, 4 dagen flink gefeest. Had vorige week helemaal niet in de gaten dat het carnaval was, maar voor je het weet zit het er weer op. Jij hebt weer veel meegemaakt en gezien. Je echte stage is nu dus begonnen, heb je alle afdelingen een beetje gezien dus? Ik moet morgen ook weer beginnen met stage. Loes, veel succes weer. '
    Groetjes liefs xx